tisdag 8 mars 2011

Försmak på fettisdagen! / Pre "Mardi Gras"!

Idag har jag bakat semlor! Skulle förbereda inför imorn, men vi kunde inte hålla oss, så det blev så vi käkade dom ikväll! Barnen blev ju ivriga och nyfikna när jag höll på och stöka som värst. Synd bara att jag höll på att göra 100 saker samtidigt så jag glömde dom i ugnen lite länge..men det gick ändå!
Gjorde en variant på det hela (eller det var halva degen) genom att he saffran i bullarna och lingonsylt i grädden - blev mums! :)
Today I made the Swedish pastry "semlor" because tomorrow (Tuesday) is a day we call "fettisdagen" ("The fat Tuesday", or in French "Mardi Gras") It's a bun that I cut so it gets a lid, take some of the crumb out and mix it with marzipan and then put it back in the bun. On top there is whipped cream and then the lid with some powdered sugar on it - yummy! And I also made a special edition tonight with saffron in the bun and lingonberry jam in the cream, very Swedish :)
I fredags var jag bjuden på jam-session hos en svensk familj jag träffat här. De är himla sköna! De bjöd på räkor från IKEA som vi skalade åt med bara aioli och bröd - gott och svenskt! Sen spelade vi och sjöng vid deras flygel i flera timmar!

Friday I was invited to a Swedish family to have some shrimp from IKEA and play music together! We sang for hours by their grand piano - so much fun!
På väg söder om Salt Lake City och såg nya häftiga berg!
On the road south of Salt Lake City, saw some new cool mountains!
Going out in Park City Saturday! My camera is weird..the kids played with it, so now I don't know what to do..

Utgång i PC, min kamera har blivit knäpp(t:) för barnen har lekt med den. Vet inte vad jag ska göra..(Jonas gav just ett tips, ska prova det nästa gång)
Dancin' Downstairs with Mandy (left), Dominique (right) and Lisi, Jasmin and so on! FUN!
Förra helgen i Park City - bilen full av folk som behövde skjuts till backen! Nina hittade minstingens solbrillor :D
Måste åka mycke skidor nu för den 12:e april är sista dagen PCMR har öppet :(
I helgen som var blev det bara tre åk på söndagen för det var så dålig sikt och blött ute. Nu vill jag ha soool!
Ikväll har det snöat en massa så det kommer va massa puder i backen imorn! Kanske tar jag med mig minstingen till backen och struntar i att skjutsa han till skolan, yey!

Last weekend in PC - my car full of people who wanted a ride to the resort! Nina found the youngest boy's sunglasses :D
Last day of PCMR is April 12th so I have to ride a lot now! This weekend I only had three runs 'cause the weather was so bad..but tomorrow I might take the youngest boy with me to the slope 'cause there is a lot of powder out there, yey!

1 kommentar:

Sara sa...

och jag har glömt att baka semlor... faaaaaaaaaaan!