lördag 23 oktober 2010

Finally @ Salt Lake City!

( Börjar redan känna mig amerikansk och använder därför @ ist för "at" )
  
 På flygplatsen i New York i väntan på avång mot SLC tog jag mig en pumpamuffin. Den var stor, söt och mest med smak av kanel. Även lite dagboksskrivande hann jag med, och där hamnar sånt som inte bör står här..mest för att jag har lite halvtaskigt minne.


ÄNTLIGEN är jag i SLC! Och kan ni förstå hur vackert det är här? När jag började flyga in över Klippiga Bergen satt jag bara och gapade vid fönstret på planet. Det såg fantastiskt ut från ovan! Massor av olika häftiga former och toppar - som verkligen är 'klippiga'. När vi sen närmade oss staden blev det bara bättre, bergen blev högre och ännu klippigare och ligger verkligen som en hög mur kring hela staden - det är fantastiskt! Färgen på bergen är rödaktig av olika växter och blekgul av sand och torrt gräs, för egentligen är det öken här. För att kunna ha gräsmattor och träd har invånarna varit tvungna att plantera allt och måste vattna regelbundet, därav de bleka bergen. Men det är verkligen en annorlunda syn för mig. Varje gång jag klivit in i bilden idag och bara suttit och tittat ut har jag förvånats över hur nära bergen är, och hur häftiga de ser ut! Jag längtar verkligen efter att de ska bli täckta av snö också :)


Igår när jag landat, strax efter kl 18 lokal tid (precis när jag börjat vänja mig vid NY-tiden gick det bakåt två timmar till, så här i SLC ligger vi 8 timmar efter Sverige) fick jag äntligen träffa Familjen! Pojkarna stod och väntade i sina söta, mönstrade pyjamasar och alla fem välkomnade mig varmt. De är verkligen jättegulliga! Vi hämtade min väska och mina skidor och vinkade av pappan som skulle med ett flyg för att jobba i en annan stad tills idag.
Väl hemma visade de mig mitt alles egna rum (hur coolt är inte det, ett eget rum!? Minns inte när jag hade det sist..) och sen ville barnen visa mig alla sina leksaker på en gång. Men det hade blivit sent, så de hoppade i säng och jag och mamman satt uppe en stund och pratade. Men jetlagen + min kvällströtthet i kombination gjorde att jag snart såg stjärnor och hade svårt att förstå vad vi pratade om, så idag minns jag inte ens att jag la huvudet på kudden igår.


Jag packade iaf upp alla mina grejer (inte alls mycket tycker jag..saknar så mycket hemifrån. Men nu får jag anledning att shoppa!) och tog sen en promenad i grannskapet och uppför backen. Och ’pjew’ vad varmt det var! Jag var klädd för Sverige-kyla, men här finns ingen sån. Det måste varit 17 grader iaf. Men jag gick ändå runt och smålog för mig själv när jag tänkte på andra fördomar jag hade, om amerikaners hus, som även de ofta stämmer; många stenhus, alltid en carport, välklippt gräsmatta eller annan välorganiserad växtlighet, stora uteplatser, en stor bred uppfart osv. Och så Halloween-utsmyckningarna! De är definitivt mer seriösa här än i Sverige.


Idag vaknade jag upp sådär vid strax efter 7 av ett himla ståhej i köket. Tur att jag har sovmorgon till halv 12 om dagarna, hehe. Äh, lika bra att gå upp och få nånting gjort. Men jag låg kvar tills de åkt till skola och dagis och sen gick jag upp och letade fram frukost. I kylen hittade jag bla hjortronsylt och saft från IKEA och det mesta av servisen och många möbler är därifrån, så jag kände mig snabbt som hemma :)
En fördom som jag hade om USA är att allt är så stort här, och det är verkligen sant! Bilarna (iaf jeeparna som måste klara av att ta sig upp för de här branta backarna om vintrarna), portionerna man får på restaurangerna, galleriorna, matvaruaffärerna och matförpackningarna. Allt är i mega-format. Så man får passa sig. Annars blir man en själv.


Vid 12 kom barnens nuvarande barnflicka hem med den yngsta. Hon gjorde lunch bestående av en dubbelmacka med jordnötssmör på till honom (sån som vi har i Sverige, den ljusblå, fast typ 3 ggr så stor burk!) och sen åkte vi till en galleria där hon skulle handla lite kläder till barnen. Jag hittade lite grejer jag saknade, som hårspray och träningskläder + en Halloweentröja som jag hade på mig idag och ska ha den 31:a. Bra och billigt köp, här kan man hitta saker såå mycket billigare än hemma. För att inte tala om bensinen. Och här 'klagar' de på att den är dyr. Jag bara suckar, himlar med ögonen och skakar på huvudet. Om de bara visste..
Sen hämtade vi de andra två på skolan och sen hem för att fixa middag och plocka fram allas dräkter för kvällens Halloween-maskerad på skolan. Och iväg igen! En som häxa, en som hamburgare (ja, här finns det dräkter till allt!) och en som drake. Alla med vampyrtänder i avvikande färger (inkl mig) ! På skolan hade de massor av olika aktiviteter och pyssel i klassrummen. Och jag ville också vara 6 år..
Vid 19 fick jag skjuts till ett "haunted house" där jag träffade resten av au pairerna från samma organisation som mig och som bor i SLC. Huset var ganska läskigt ibland, otroligt ambitiöst och fullt av skrikande 13-åringar. Men det var kul att träffa de andra tjejerna, så det blir nog snart igen hoppas jag så jag får några kompisar.

 Familjen hade skrivit ut mina bilder som jag skickade dom i min ansökan och ramat in på mitt rum - sött! Plus en plunta med Halloween-mönster, haha!

Här är utskiten från min säng och mitt fönster, jag hoppas ni ser bergen!
Okej, nu är jag hemma i mitt rum och borde sova. Blir fullt upp i helgen med aktiviteter (nån fyller visst år...?) och träffar med en massa folk.

Now my residence is Salt Lake City!

4 kommentarer:

Sara sa...

Åh Stina! Jag är så glad. Det ser så fint ut och det verkar så bra! Vad gulligt att dom ramat in bilderna. ååh. Du kommer ha det så himla bra!
Massor av kramar! /Sara

Anonym sa...

Det där blir jättebra.Hälsa alla från mamma o BE

Bengt sa...

Hej!
Vad roligt att läsa om starten på ditt nya äventyr!
Du får lägga ut lite bilder på omgivningen och alla stora saker i det stora landet.
Fortsätt skriva så man kan följa dig!
...och du, om jag inte tittar in här imorgon så får du här en stor GRATTISKRAM från mig & Susanne!

Ha det riktigt bra!
Vi hörs!
/ Bengt

Ronnie sa...

Hej Stina!

Kul att följa din blogg.
Hoppas du får en underbar dag i morgon!
GRATTIS!!!!

Ha det gött! Ronnie/Helene/Elias