måndag 25 oktober 2010

Craaazy weekend!

Var ska jag börja? Jo. Igår, lördag; jag kliver upp, och njuter än en gång av utsikten från mitt fönster. Sen börjar föräldrarna diskutera att jag behöver en ny mobil, men jag säger att min funkar bra, jag behöver bara ett nytt sim-kort. Men mamman vill kunna maila mig under dagarna när hon är på jobbet, och tycker det är bäst att jag har internet i mobilen. Och då behöver jag verkligen en ny, för min gamla goding är inte så bra på den delen. så pappan frågar vad jag vill ha för sort, hur stor, liten, färg, form..Ojoj. Känns konstigt att bara välja och få. Men jag förklarade lite försiktigt vad jag kunde tänka mig men att det egentligen inte spelar nån roll. Så han åkte iväg och fixade en på samma deal som familjen. Så nu får ni skaffa Skype i mobilen, för då kan vi ringa gratis till varandra :) Har den inte i handen än för jag ska få mammans mobil och hon ska ta den nya, men ändå är den himla bra för mig!
Pappan sa även att jag får ringa hem typ så mycket jag vill från deras hemtelefon, för de har ett bra abonnemang som inte tar så mycket betalt för det, så imorn ska jag ringa hem! Jihuu!

Det har kommit snö på topparna av bergen, hurra! Det var så fint när solen kom fram och lyste på de vita topparna. vi hurrade i bilen! Men här i staden regnar det bara. Och de säger att det är ovanligt att det regnar 2 dagar i rad som det har gjort nu. Jag menar, det här är öknen. Men även den drabbas av klimatförändringar!

Sen åkte jag, mamman och alla barnen iväg för att byta olja i deras ena bil och kolla efter en begagnad som jag kan köra och hämta/lämna barnen med. Dock behöver den vara 4-hjulsdriven för att komma upp för de här backarna om vintern, så det var inte helt lätt att hitta en som passar för tre barnbilstolar osv..
Jag provade en men den var för lite för mina ben, jag tog nästan i ratten med knäna, och inte ens barnen rymdes med benen där bak. Inte bra.
Men till slut, efter att ha besökt två bilhandlare, mötte vi upp pappan på Subaru. Så jag passade ungarna medan föräldrarna letade bil. Och det är inte helt lätt att hålla reda på tre nyfikna och spralliga barn. De var mest överallt hela tiden. som tur var fanns det leksaker och datorer. Efter några timmar sa pappan; "Kom, nu ska vi ut och köra, du ska få testa bilen för du måste ju gilla den eftersom det är du som ska köra den". Ah! JAG får bestämma? Ojoj igen. Så vi körde en runda..gött! Den var superbra! nya bilar är grymma! Och när vi kom tillbaka, och jag sagt att jag gillade den, frågade de "Vad tycker du, ska vi ha svart eller silver?". Jag hade just kört den svarta och den är verkligen urläcker, så "jag bestämde oss" för svart :D Kul att få vara med och bestämma! Känns otroligt vuxet! Så efter minst 3 timmar kom vi därifrån och jag fick köra hem med 2011 års svarta Subaru Legacy! Så här är nu min lilla baby som jag ska vårda ömt under året:

 
Nu står hon ute i regnet, men kanske bygger vi ett hus till henne så hon inte fryser i vinter :) 
Är hon inte snygg, huh?

 Fantastisk vy över bergen när vi körde runt i de närmsta kvarteren och kollade på fina och gigantiska hus!

När vi kommit hem packade vi bara om i nya bilen och drog iväg till IKEA innan de stängde (här stänger de iofs kl 21) för att köpa lite grejer till mitt rum. Nytt täcke och lakan och ett enkelt skrivbord till min dator. Det här låter verkligen galet bortskämt, men annars funkar inte den här au pair-grejen för familjen. Så...what to do?
Svenskmat på IKEA, plus att de har en liten affär där man kan hitta nödvändigheter. Som tex svensk choklad, kaviar och sylt :) Så om det krisar så vet jag var jag ska gå.
Jag ska föresten börja räkna hur många som nämner IKEA när jag nämner att jag är från Sverige..
Så det var lördagen.

Idag vaknade jag av att barnen pratar om att det är min födelsedag ute i vardagsrummet där de spelar Mario Cart Wii på högst volym. Så det är bara att hoppa upp. In i duschen och sen till att spela tv-spel med dom. Hmm..nått att öva på. Jag samarbetade med minstingen, men vi lyckades inte så bra. Sen läste jag två Pettsonböcker för dom som jag tagit med hemifrån. Älskar Pettson! Lite krig i min säng, Animal Planet på tv och sen sjöng de för mig! Sen frukost.

Sen packade vi in oss i bilen igen och for iväg för att handla. Den ena affären större än den andra. En var sjukt stor och allt man kunde köpa dör var extra-mega-stort! BIGpack i Sverige är inget mot det här..men jag hittade lite att ladda mitt vegetariska kök med.
Hem igen med matvaror och lunch, sen iväg på 7-årskalas hos en kompis till barnen. 20 min bort ligger den verkliga "Gräddhyllan", där bor alla läkare och andra välbetalda subbar. Kolla in utsikten från huset bara:

En annan typisk amerikansk grej; underhållning på kalas utav olika företag! på det här kalaset var det en snubbe som hade med sig ett gäng reptiler som han berättade om och som vi tillslut fick leka med. Coolt!

Väldigt tung var den! Skulle lätt kunna tänka mig att ha en orm hemma. De är ju colla och rätt lugna :) Kom inte ihåg vad den hetter eller hur mycket den vägde eftersom de snackar i pounds här och jag har inte riktig koll på det i huvudet än..

The night view over the valley! Jag hade kunnat stå där i timmar och titta.
Hos den här familjen fick jag dessutom min första lagliga öl i USA (och även min första sen jag kom hit), så nu har jag blivit myndig två gånger i mitt liv. Fick även en bit tårta, men det är nog den minsta bit jag någonsinn ätit på min födelsedag. Och det här var verkligen en annorlunda födelsedag mot mina tidigare. Inte att jag inte fått några grejer, för det har jag verkligen fått och har nog av, utan förut har jag alltid sett fram emot att fylla år och fixat med nått för att ha 'kalas'. Men nu vill jag inte fylla år nå mer..och det var annorlunda att spendera min dag såhär. Men jag antar att det är så att vara vuxen. Födelsedagen blir nästan som en vanlig dag. Tråkigt. Så ska inte jag ha det, även om jag egentligen inte vill fylla år. Men vad kan man göra åt det? Bättre att passa på att ha fest och ha roligt när man har något att fira, eller hur?

Nu sitter jag i min säng och äter en födelsedagschokladbit. Fick med mig Marabou's Sensation Caramelized Almonds Sea Salt av mamma - den är fantastisk, tack!
Och TACK för alla fina gratulationer, jag tänker mycket på er där hemma.
God natt!

Inga kommentarer: