måndag 7 februari 2011

Super bowl weekend!

Låt mig börja med fredagen:
Mamman hade gjort bottnarna till en tårta för flickan i Familjen skulle ha sitt 8-årskalas! Jag fick äran att dekorera den med grejer som de köpt. Kalaset hade hon i en liten keramikbutik där man får komma och måla keramikfigurer och serviser, skålar mm. som man köper där. Ungefär 10 tjejer från hennes klass kom, och de fick välja varsin figur att måla. Jag har inte varit med om att kalasen går till på sånt vis i Sverige, att man har kalas på ett annat ställe än hemma och gör nån aktivitet, eller att någon clown eller "show" kommer hem till familjen och underhåller. Men så går det till här!
Tidigare på dagen åkte jag och minstingen till IKEA för jag ville köpa frysta lingon till en efterrätt jag tänkt göra. Jag träffade en man på en mataffär här som sa att ahn köpt frysta lingon på IKEA bara någon dag innan, och eftersom jag inte kunde hitta det i någon av de vanliga mataffärerna, eller på the Dutch Store, så bestämde jag mig för att åka söderut mot svenskheten. Vi behövde dessutom mer kaviar (för det är killarna galna i)
Men när jag kom dit visade det sig att de inte ALLS hade frysta lingon! Mannen som jobbade där sa att jag inte var den första som frågade efter det och att jag borde skriva till ledningen. Det är ju viktigt och väldigt svenskt! Dessutom blev jag lurad. Typiskt.
Såg pepperkaksdegen och tyckte att jag var värd det istället och tog även en surk med senapssill, så det blev sill till middag! :) Men kakan jag ska göra fick bli med blåbär ist..

Sen var det tårtdax! Den var mumsig! Och jag fick tipset att hälla ovispad grädde blandat med lite vatten på den understa bottnen för att få den extra saftig, smart!
Sen bar det av mot Park City!

På lördagen ar vi sega och efter en del åkande hit och dit för att lämna folk och häta utrustning kom jag och Ivanna äntligen till backen! I halfpipen pågick FIS Half pipe World Cup, så det var en hel del folk samlade och liftköerna var ovanligt långa, trots det "dåliga" vädret. Blåste en hel del och snöade, men vi ahde gott om kläder på oss, så vi frös inte.


Efter att vi fått några åk, kollat på häftiga konster, tagit oss gratis-t-shirts och jag pratat med Emelie på Skype (hurra!) så styrde jag kosan tillbaka till SLC för att gå på en teater med Familjen. Jag var fortfarande otroligt trött och ville inget hellre än att ha en kopp kaffe innan föreställningen, men jag möttes av samma svar som på leklandet vi var på dagen innan "Nej, tyvärr, vi har inte kaffe - men varm choklad!" Kom igen. Jag säger väl inte att jag vill ha kaffe när jag egentligen vill ha varm choklad. Plus att det var koffeinet jag ville åt. ibland gillar jag inte Utah. Det är ibland för mycket präglat av ett tankesätt jag inte är med på..
Jag hade svårt att hänga med i historien, tror jag var för trött, men jag behöver titta mer på TV eller nått, där dom pratar fort. Plus att dom skrek hela tin, så då blev jag störd och kunde bara tänka på det. Men aktörerna var bra. Sen gick vi på en restaurang och åt sushi! Asså, sushi har fått en ny innebörd för mig sen jag kom hit! Jag gillade det mycket i Sverige - men här är den fantastisk! Har provat en massa roliga smaker och varianter ist för de vanliga tråkiga som man får i en 8:a på ett sushiställe hemma. Så pappan tyckte jag skulle öppna en sushirestaurang när jag kommer tillbaka :)

Om jag inte nämnde det så var jag trött den här dagen, men några av tjejerna från PC skulle gå ut i Salt Lake City, så då kunde jag ju helt enkelt inte säga nej!Klubben var nog ingen jag skulle gå till i vanliga fall. Musiken passade mig inte riktigt, och folket..wöuw. Asså, jag måste bara tillägga här att folk här inte har så bra klädsmak. Nog för att en hel del av dom är smala som pinnar, men bara för det passar man inte i vad som helst. Snälla, det är 2011. Men det är jag, jag stör mig på sånt. Och det vet ni ju :)
De hade iaf häftaiga lampor där gjorda av plastmuggar!
Skulle bli Jonas mäktiga recept med Digestivekex i bottnen, sötad kondenserad mjölk som  kokats i lite drygt 3 timmar och lingon på toppen. Men ist blev det nått slagt honungskex i botten och blåbär på toppen pga att jag befinner mig på fel sida av världen i det här läget. Rätt god blev den ändå. Men chokladkakan under här blev bättre! Hade i Lindh's choklad med halvssalt i i smeten och i glasyren, och jag brukar aldrig lyckas med konsistensen, men den här gången blev den bra (Jonnas recept, tack!) - MUMS!

Ikväll var det Super bowl och hela (eller iaf halva USA) kollar på den stora fotbolls(amerikansk)matchen på TV. Det var finalen av NFL mellan Pittsburgh Steelers och Green Bay Packers och resultatet blev 25-31, så laget som gänget här hejade på vann! Jag kollade kanske totalt 5 min på matchen, sen fixade jag med efterrätterna som jag anmält mig som frivillig till att göra. Vi hade två familjer över på middag och en hel drös med barn sprang omkring här.
Pga det är såååå många som kollar på just den här matchen så är reklamen extra dyr (inte för att jag vet vad den kostar i vanliga fall men..) enligt Wikipedia betalar företagen som visas $ 3,000,000 per 30 sek reklam, före, under och efter matchen! Heeelt sjuukt! Plus att de "släpper" nya reklamfilmer som inte visats förut, så det är extra exklusivt och man säger här att om man inte är intresserad av själva fotbollsmatchen så kollar man för att se reklamen. Kanske enda gången som reklamen är "rolig" på TV.

Jaha, det var den helgen det. Idag orkade jag inte åka och åka skidor, jag var så suupertrött! Gick upp och sjöng för födelsedagsbarnen (pappan och flickan på samma dag!) och sen direkt tillbaka till sängen efter att de öppnat presenterna. Av mig fick flickan färgat strösset att ha på muffinsen hon alltid tjatar om att hon vill göra, och fina fat att lägga upp dom på. Pappan fick en "tidning" med USA's alla vägar på, en vägkartbok helt enkelt. Sen hjälpte jag barnen med deras läxor och sen for jag och köpte hårfärg, så nu blev det en annan röd sort. Men jag glömde he i en liten tub med nått som skulle intensifiera färgen, men jag tycker det blev bra ändå!
Nu rör sig alla hemåt och jag ska gå och lägga mig, imorn blir det upp tidigt och barnen kommer vara trötta. Kram på er!

Inga kommentarer: