lördag 27 november 2010

Thanksgiving!



Torsdag 25/11: Denna dag bjöd på strålande sol och smått bitande kyla! Jag gick ut för att åka lite pulka nedför vår lilla backe och såg då solen som percis reste sig över berget bakom vårt hus. Fantastiskt fint! Mamman kokade sirap och hällde det sen på snö som vi tog in i en bytta. Sirapen stelnade och vi (särskilt barnen) åt för glatta livet!

 Sen tog jag mig en promenad uppför berget. Har inte gått nån av lederna än, och trots att det snöat så mycket de senaste dagarna var stigen väl synlig pga att så många redan gått där. Mött många glada vandrare och fick höra att till toppen är tar det ca 4-5 timmar. Jag gick en timme upp och stannade för att titta på den vackra tusikten, lyssna på tystnaden och ta kort. En otroligt fin dag!


 Sen gick jag hem (tog ca 25 min nedför) och käkade lunch och började färga håret med hennafärgen jag köpt. Har aldrig använt det förut, så det var spännande. Såg dock inte så fräscht ut när jag geggade ihop pulvret med kokande vatten. Och resultatet....: "RÖD", som det stod på förpackningen, blev mer orange. Så nu flammar mitt hår i orange och röda toner. Annorlunda. Får se hur det blir, om jag färgar om det eller ej. Utväxten är iaf bättre nu.
Sen bar det av på Thanksgiving-middag hemma hos en familjen som är kompis med "min" familjen + andra familjer! Så massa barn och massa mat var det. SMakade lite på kalkonen, den var god, och det var spännande med allt det andra, sötpotatismoset, och olika röror de kokat ihop. Endast en i sällskapet var amerikan, men vi försökte alla anamma traditionen så gott vi kunde. Thanksgiving är större än julen för amerikanerna säger de.
Sen åkte jag vidare till Park City!

Åkte hem till Mandy (hon med bio i sitt hus) för att kolla på film, gött! Där var alla andra au pairerna jag träffat och de laddade inför nattens "Black Friday". Det innebär att alla affärer öppnar kl 00.00 på natten till fredag och har öppet hela natten, kanske fram tills de stänger på fredag kväll. Och dessutom har de massor med rea och extrapriser som 20-40 % rabatt i hela butiken. Men det var inte bara vi som åkte till Park City's outlet för att fynda..

Ivanna (från Ukraina) och Dominiqiue (från Tyskland) springandes mot fyndhörnan i iskalla Park City!
När vi närmade oss outleten (där vi förväntade oss hitta de bästa priserna eftersom de redan har så låga priser på märkesvaror) förlängdes köerna av bilar. Vi insåg att det knappast fanns nån parkeringsplats alles vid putelen, så vi parkerade en bit därifrån och sprang sen ner mot affärerna. Det gjorde vi för att det var så himla kallt, säkert -15 C. Brukar inte vara så här kallt i SLC/PC säger de, och jag har varit så bortskämd med värmen så jag har glömt att det ska bli kallt.

Väl framme fyndade vi massor! Och vad kul det var! Kom dit vid 12 på natten och var inte klara/helt utmattade av trötthet förns efter 3 på morgonen. Vad gör man inte för att shoppa till bar priser!
Jag köpte ett underställ, en fleecejacka, ett par skidglasögon, ett par Levi's jeans (billigt!), en löparjacka och två träningslinnen från Adidas. Värt! Och det var packat i alla butiker. Otroligt mycke folk! Galet, fast klockan var mitt i natten.
Vid strax efter tre hade jag bestämt mig för vilka par jeans jag ville ha och orkade inte prova om nått mer, så då for jag och lämnade Dominiqiue hemma hos Mandy där hon hade sin bil, och sen styrde jag hemåt. Halv 5 i morse var jag hemma, åt några mackor och slängde mig sen i sängen. Pjew!

1 kommentar:

Sara sa...

Stiiiiinaaaa du är så jäääävla snyyyyyygg.... <3