måndag 13 december 2010

Fredag: pepparkaksbak!

Hela fredagen ägnades åt att baka pepparkakor. Självklart lyckades jag bränna första plåten, men sen gick det bättre.
 Samtidigt bakade jag en chokladkaka och torkade äpplen som dekoration till morgondagens julfest med Svenska Klubben. Synd att jag inte fick smaka den bara..måste göra den igen!

Kom på att vi ju måste ha ett hus! Så jag klippte snabbt ut några papperbitar som mallar och skar ut från degen. Blev väldigt snett och vint, men sådär personligt som det ska vara. glömde dock några delar av taket, så kan hända att det är lite blåsigt i huset. Sen dekorerade jag med vad jag kudne hitta, flicgor, mandelspån, torkad frukt och bönor. Och så brände jag mig på det smällheta sockret..

En gubbe blev det också! Så i dagarna ska vi göra iordning ett pepparkaksland, så barnen får hjälpa mig att ställa fram figurer som kan bo där :) De tyckte det var himla kul att göra egna gubbar av degen och facinerades verkligen av mitt husbygge; "Hooow can you do that?! It's not fair..."

2 kommentarer:

Sara sa...

Mwhaahahha!!! Vad kul att dom sa så om ditt hus, barna! :D ÅÅÅh, jag kan höra ditt skratt när du berättar det... Stina jag saknar dig!!!

Anonym sa...

AHH är pappa BE där?